Ako zima ovplyvňuje spotrebu pohonných látok

Keby sme sa opýtali vodičov na spotrebu pohonných látok v zimných mesiacoch, drvivá väčšina z nich bude udávať vyššiu spotrebu.

Ich autá v zimných mesiacoch reálne spotrebujú viac pohonných látok. Hodnoty sa rôznia podľa typu auta a oblasti v ktorej sa vozidlo využíva. Rozdiely sa pohybujú okolo pol litra i viac na sto kilometrov. Okrem typu auta  zohráva úlohu i prostredie. Podmienky sú iné v Bratislave a iné v horských oblastiach Vysokých, či Nízkych Tatier. Okrem týchto faktorov má rozhodujúci vplyv na spotrebu takzvaný odpor rôzneho druhu. Sneh, ľad, blato ale i samé vozidlo, ktoré sa správa inak v mraze, či v chlade. Samostatnou a rozhodujúcou kapitolou, ktorá veľmi podstatne ovplyvňuje spotrebu pohonných látok je sám vodič. Jeho spôsob jazdy. Jazdné zručnosti a skúsenosti. Jeho vplyv na celkovú spotrebu je významný. Auto, ktoré celú zimu jazdí na zasneženej ceste spotrebuje výrazne viac pohonných látok, ako auto, ktoré jazdí na upravenej a udržiavanej asfaltovej ceste.

Kľúčový faktor spotreby v zime je stav pneumatík.

Jazda s letnými pneumatikami v hlbokom snehu znamená podstatný nárast spotreby paliva. Vplyv vonkajšieho prostredia podstatne viac ovplyvňujú malé autá s nižším objemom motora, ako veľké autá s vysokým výkonom. Tie prekonávajú poveternostné a terénne prekážky podstatne ľahšie a efektívnejšie.

So spotrebou paliva úzko súvisí otázka takzvaných studených štartov.

To je aktuálne hlavne v mestskej premávke a v zime, kde vodič je neustále vystavený opakovaným studeným štartom. Rovnako pri studenom aute po mrazivej noci sa musíme pripraviť na vysokú spotrebu a to hlavne vtedy, keď sa prudko rozbiehame a auto vytáčame do vysokých výkonov. Preto je potrebné plynulé rozbiehanie bez prudkých akcelerácií a rozbehov. Uprednostnite plynulosť a vyššiu úspornosť. Cestou k tomu je plynulá jazda bez zbytočného brzdenia a pridávania. Vyvarujte sa častých studených štartov. Jazdite skôr na vyššie vzdialenosti, ako na krátke úseky.

Dôležitú úlohu v lete ako i v zime zohrávajú pneumatiky.

Mali by byť správne a dostatočne nahustené. Častým javom býva podhustenie pneumatík. To má za následok zvýšenú spotrebu pohonných látok, ale i dlhšiu brzdnú dráhu, čo môže ohroziť bezpečnosť vodiča i ostatných účastníkov cestnej premávky. Kritériom kvality pneumatík je i dezén. Rozumné je poradiť sa pred zimou s odborníkmi v pneuservisoch. Fundovane poradia, aký typ a kvalita pneumatiky je vhodná pre naše auto.

Výmena letných pneumatík za zimné by mala byť dnes úplne samozrejmá.

Ide o bezpečnosť každého z nás i  bezpečnosť všetkých ostatných, ktorí sú na ceste. Výmena a kontrola pneumatík patrí do rúk odborníkov. Experimenty so starými a ojazdenými pneumatikami môžu vyjsť draho. Nezabudnime, že i klimatizácia výrazne ovplyvňuje spotrebu pohonných látok. V horúcom lete pri jej silnej prevádzke môže zvýšiť spotrebu paliva dokonca o viac ako 10 %. Ak chceme v zime udržať spotrebu paliva pod kontrolou využívajme klimatizáciu len vtedy, keď potrebujeme odrosiť okná. Inak ju nechávajme vypnutú. Nevozme zbytočne náklady v kufri a na streche. Spotreba tým stúpa. Použitie drahšieho a kvalitného motorového oleja zmierni účinok zimy a chladu na prevádzku vozidla. Základným pravidlom je pravidelné dodržiavanie intervalu výmeny motorového oleja, spravidla raz ročne.

Strom Zdravia 2