Automobilizmus a naša chrbtica

Automobilizmus dnes významne ovplyvňuje život západnej civilizácie.

Môžeme smelo povedať, že žijeme v dobe automobilizmu. Auto sa stalo takmer základnou a neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Niet pomaly rodiny, ktorá by nevlastnila auto, Či už nové a moderné, alebo staršie a ojazdené. Mnohé rodiny vlastnia dokonca i viac takých plechových tátošov.

Auto sa stalo integrálnou súčasťou nášho života.

So všetkými dôsledkami. Pozitívnymi i negatívnymi. Auto šetrí čas a zvyšuje pohodlie. Samozrejme je i nenásytných požieračom peňazí. Benzín, nafta, poistky, opravy, administratívne poplatky.. Obrovskú ekologickú záťaž pre našu planétu. Milióny áut skonzumujú gigantické množstvo fosílnych palív, do ovzdušia vypustia milióny ton exhalátov.

Autá zmenili náš spôsob života a mali významný vplyv na naše zdravie.

Veľkú časť nášho života dnes trávime práve v aute. Jazdíme do práce, nakupovať, na dovolenky, k lekárovi. Vozíme deti do školy, vozíme nákupy, chodíme na výlety. Kabína auta je zároveň naša obývačka, či pracovňa. Pre niektorých i spálňa.. Autá zmenili náš spôsob života. Život bez auta si mnohí už nevedia ani predstaviť.

Auto znamená pohodlie.

To predovšetkým. Má to však i svoju zradnosť.. Všetko, čo je v aute je prispôsobené našim potrebám a predovšetkým pohodliu. V tom sa výrobcovia predháňajú. Môžeme riadiť, trúbiť, ovládať volant a zatvárať dvere bez toho, aby sme sa museli pohnúť zo sedadla. Všetky úkony s minimálnym pohybom. Tento stereotyp veľmi škodí našej chrbtici. Chrbtica je v neprirodzenej polohe. Následkom býva napätie svalstva a dysbalancia svalov. Do šoférovania zapájame ruky i nohy. Ruky držíme na volante, aby sme mohli ovládať vozidlo. Spoliehame sa na silné zovretie rúk na volante. Následkom je zhoršenie prekrvenia a svalové napätie horných končatín, ktoré sa prenáša i na chrbtové svalstvo. Horné časti chrbta tuhnú a po čase sa objavujú bolesti. Pri šoférovaní dochádza k permanentnému zaťaženiu oboch dolných končatín. Naťahujeme nohy a stláčame brzdu, spojku i plyn. Pohyb nôh nie je synergický. Raz stláčame viac jednou, raz druhou nohou. Záťaž sa prenáša priamo na bedrové kĺby a chrbtica sa otáča na stranu. Nohy začnú po čase bolieť i tŕpnuť. Chrbtové svalstvo začína tuhnúť.

Automobilizmus je realita, zostáva len prevencia.

Jazde na aute sa väčšina z nás nevyhne. No mali by sme sa snažiť vyhnúť potenciálnym zdravotným problémom. Začnime prestávkami. Robme si pravidelné prestávky počas dlhšej jazdy autom. Zastavme, prejdime pár krokov, ponaťahujeme naše telo a chrbticu. Nenaháňajme len čas, vystúpme z auta a dajme si krátku pauzu. Zastavme na benzínovej pumpe, sami natankujme, prejdime okolo auta a skontrolujme pneumatiky. Umyme si okná a vynesme smeti z kabíny. Pár rezkých pohybov a telo sa rozhýbe a prekrví. S ním i svalstvo a chrbtica. Počas jazdy sa snažme trochu pohnúť v sedadle. Prenesme váhu z jednej strany na druhú. Podsadzujme panvu a sem-tam sa trochu nadvihnime. Dolné partie tela sa lepšie prekrvia. Peňaženku a iné predmety vyberme radšej z vreciek. Môže to negatívne ovplyvniť pohyb panvy a dolnej časti chrbtice.

Auto si vyberajme nielen emóciami, ale i rozumom.

Vyberajme si vhodný typ auta. Taký, ktorá nás naozaj sedí. Neorientujme sa len vonkajším vzhľadom, farbou, či prestížou. Vyskúšajme si, či nám naozaj vyhovuje. Či dokážeme pohodlne nastupovať i vystupovať. Vyskúšajme si sedadlo, či nám dobre vyhovuje. Sedadlo by malo byť anatomické, pevné a dobre profilované. Pohodlné a dobre polohovateľné. Dobrou radou je urobiť si krátku skúšobnú jazdu. Tá veľa napovie. Auto by malo spĺňať individuálne a zdravotné kritériá. Teda ! Viac rozumu a zodpovednosti. Trochu menej emócií !

Strom Zdravia 2