Potrava pre správny metabolizmus

Metabolizmus je kolobeh biochemických reakcií, ktoré zabezpečujú dostatok energie pre život organizmu.

Zápcha, nadmerná plynatosť, páchnuca stolica, pálenie záhy sú znamenia zlého zažívania, nedostatku živín a prítomnosti hnilobných baktérií v črevách.

Stres môže mať negatívny vplyv na trávenie.

Môže vyvolať kŕče v žalúdku, hromadenie obsahu v črevách. Črevá nepracujú tak ako treba, trávenie sa predlžuje na dlhý čas a vzniká kvasenie. Dôsledkom je nedostatok živín, ktoré by sa mali za určitých okolností vstrebať do organizmu cez črevnú stenu. Hnilobnými procesmi vznikajú toxíny, ktoré sa dostávajú do krvi a celého tela.

Určitá potrava a správne stravovacie návyky prinášajú viac úžitku pre chemické procesy v tele:

1.Dodržiavajte rovnováhu medzi príjmom a výdajom energie, buďte aktívni, pravidelne vykonávajte akékoľvek pohybové aktivity

2.Udržiavajte rovnováhu medzi rôznymi zdrojmi kalórií :

uhľohydráty 55-75%, bielkoviny 10-15% a tuky 15-30%

3.Pestujte zdravé stravovacie návyky.

Jedzte pomaly, menšie porcie, potravu dôkladne požujte. Počas jedla sa vyhýbajte stresu riešením  problémov ,alebo nedostatkom času. Jedlo konzumujte v pravidelných intervaloch, najlepšie 5 krát za deň. Znížite tým množstvo potravy aj počet zbytočných kalórií. Nevynechávajte jedlá, vždy raňajkujte, večerajte včas

4.Dávajte prednosť sýtej potrave, obmedzte jedlá rýchleho občerstvenia, mäso, údeniny, cukor, bielu múku a mliečne výrobky

Vyberajte si potraviny bohaté na enzýmy, vitamíny, minerály a vlákninu. Sú to predovšetkým potraviny rastlinného pôvodu- ovocie, zelenina, morské riasy a ďalšie zelené potraviny

5.Uprednostňujte zásadité potraviny,

Predchádzajte prekysleniu organizmu, viac informácií uvádzame v osobitnom článku.

6.Dbajte na pravidelný pitný režim.

Pite tekutiny 20 minút pred jedlom, alebo až hodinu po jedle. Nikdy nepite počas jedla. Narušili by ste tým trávenie v žalúdku. Naopak, 1 lyžica z aloe vera stimuluje zažívanie. Veľmi dôležitý je prísun dostatočného množstva vody. Vylúčte sýtené nápoje, sťažujú zažívanie. V mnohých z nich je množstvo fosfátov, ktoré zbavujú telo životne dôležitých minerálov. Odporúča sa najmä čistá nesýtená voda, alebo minerálka, bylinné čaje (feniklový, mätový, harmančekový, tymiánový…), čerstvé ovocné a  zeleninové šťavy v celkovom množstve minimálne 2-3 litre za deň.

7.Jedzte dostatok čerstvého ovocia a zeleniny

Ovocie jedzte vždy nalačno, samotné, najlepšie ráno. Ďalšie jedlo zaraďte najskôr po hodine, keď už všetko ovocie prešlo trávením (inak sa zmieša s ďalšou potravou a môže nastať kvasenie, spomalenie trávenia a plynatosť). Obzvlášť stimulujúci účinok na trávenie majú broskyne, hrozno, slivky, jablká a figy. Funkciu pečene podporujú jahody, maliny, čučoriedky a ostružiny, zároveň majú stimulujúci a čistiaci účinok na črevá.

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.