Chrípka a jej prevencia

Chrípka, všetci ju dobre poznáme.

Najčastejšie sezónne vírusové ochorenie. Každý rok sme svedkami novej a novej epidémie chrípky. Či už aktívne ako pacient, alebo pasívne ako svedok. To vtedy, ak ochorie niekto z našej rodiny, alebo z našich blízkych. nastupuje rýchlo. Z plného zdravia, s búrlivými klinickými príznakmi. Vysoké teploty, zimnica, triaška, malátnosť,bolesti hlavy a celého tela, bolesti hrdla, pálenie na hrudníku, či nepríjemný kašeľ. Občas i hnačky, či nevoľnosti. Náhle dramatické zhoršenie zdravotného stavu. Nezostáva nič, len rýchlo ľahnúť do postele.

Prevencia je účinná a efektívna zbraň v našich rukách.

Platí to i v prípade chrípky. Môžeme si veľa pomôcť, môžeme z veľkej časti predísť ochoreniu a eliminovať nebezpečenstvo jej prenosu. Chrípka sa šíri v epidémiách. Šíri sa predovšetkým kvapôčkovou cestou. Niekto zakašle a druhý vdýchne.. Choroba sa preto rýchlo šíri, hlavne v komunitách a kolektívoch.

Epidemiologické faktory.

Veľmi významná oblasť prevencie. Základom je v čo najväčšej miere eliminovať kontakt s chorým človekom. Rada číslo 1. Vyhýbajte sa v chrípkovom období všetkým masovým podujatiam, kde sa koncentruje veľa ľudí. Máme na mysli kiná, divadlá, recepcie, či konferencie. Rozumné je vyhnúť sa i obchodným centrám, či preplneným dopravným prostriedkom. Vyhnúť sa všetkým miestam, kde je riziko kontaktu s chorým človekom. Problémom sú školy, škôlky, či komunitné zariadenia. Tiež veľké pracovné kolektívy. Stačí málo, 1-2 chorí ľudia a chrípka sa šíri dravou rýchlosťou. Rada č. 2. Noste v prípade potreby ochrannú masku ! Nehanbite sa. Pri šírení chrípky je použitie ochrannej masky veľmi účinný nástroj osobnej ochrany.

Imunita.

Imunita zohráva v prevencii kľúčovú úlohu. Imunita je náš obranný štít. Imunitu musíme posilňovať a budovať celý rok. Systematicky a komplexne. Človek so slabou imunitou ochorie rýchlo, ľahko a ochorie často i opakovane. Jeho obranyschopnosť je slabá a sila vírusov silná. Vírusy majú navrch. Oslabený imunitný systém nedokáže odolávať ich atakom.

Hygiena.

Nezabúdajme sa dôležité hygienické opatrenia. Predovšetkým v čase chrípkových epidémií. Môžeme predísť mnohým komplikáciám. Pravidelne a často si umývajme ruky. Dobre a účinne vetrajme priestory, v ktorých sa zdržujeme. Dom i na pracovisku. V prípade potreby zvlhčujme vzduch v interiéri. Predovšetkým v zimných mesiacoch, keď sa intenzívne vykuruje môže sa vzduch nadmieru vysušovať. To spolu s nedostatočným vetraním môže dráždiť a oslabovať sliznicu dýchacích ciest, ktoré sú najčastejšou vstupnou bránou pre nástup vírusového ochorenia.

Pravidelný pohyb.

Nezabúdajme na pohyb ! Pravidelný pohyb v chrípkovom období posilňuje imunitu a zlepšuje celkovú kondíciu. Ľudský organizmus potrebuje pravidelný pohyb. Pohyb pomáha. Zlepšuje fyzickú i duševnú kondíciu.

Vhodné oblečenie.

Dôležitý aspekt. V zimnom období sa treba správne a dobre obliekať. Nehrať sa na hrdinov a neexperimentovať. Mrazivé obdobie predstavuje významný stresor pre ľudský organizmus. Treba sa dobre obliekať, účinne chrániť hrdlo, uši, nohy i hlavu. Nezabúdať na čiapky, šále, rukavice a dobrú teplú obuv. Tieto zóny sú veľmi citlivé na zimu a chlad. Náhle a opakované ochladenie je silným atakom na imunitu. Potom už stačí málo a vírusy sa vedia uplatniť.

Nezabúdajme na našu stravu !

V chrípkovej sezónne potrebuje naše telo veľa vitamínov i minerálov. Krátka rada. Konzumujme čo najviac čerstvého ovocia a zeleniny. Odborníci odporúčajú obmedziť produkty z kravského mlieka, ktoré môžu vyvolať zvýšenú tvorbu hlienov. Dodržujme pitný režim. Veľa tekutín, veľa vitamínov, ľahšia strava. Naše babky odporúčali cesnak, cibuľu, jablká, alebo šípkový čaj. Dobré rady. Skúsme i zázvor, alebo citróny. Cesnak a cibuľa obsahujú vitamíny, ale majú i silné antiseptické a antioxidačné účinky.

Nakoniec odpočinok !

Len oddýchnutý a vyspaný človek môže mať dobrú imunitu. Stres, vyčerpanosť a nedostatok oddychu a spánku výrazne oslabuje celkovú obranyschopnosť organizmu. V chrípkovom období treba oveľa viac spať a oddychovať. Menej ponocovať, menej pracovať a menej sa stresovať. Potreba spánku a oddychu v tomto období výrazne stúpa. Je to prirodzená fyziologická potreba. Účinný prostriedok v boji proti chrípke a ostatným sezónnym ochorenia.

Strom Zdravia 2