Chrbtica a záhrada

Záhradkárčenie je obľúbená a veľmi rozšírená aktivita.

Práca v záhrade je príjemná a zdravá činnosť. Môžeme len odporúčať. Prináša aktívny pohyb v prírode a pobyt na čerstvom vzduchu. Veľa ľudí holduje tejto aktivite. Záhradkárčenie je stále v kurze. V posledných rokoch bolo postavených veľa nových rodinných domov. Väčšina z nich má menšiu, či väčšiu záhradu.

Záhradkárčenie má i svoje sprievodné zdravotné úskalia.

Záhradkár je niečo ako športovec. S trochou fantázie to môžeme prirovnať. Spája ich niekoľko spoločných faktorov. Jedným z nich je príprava. Tak, ako športový výkon vyžaduje svoju prípravu, tak i aktívna práca v záhrade si vyžaduje pripraveného človeka. Nadmerná záťaž a námahy bez adekvátnej prípravy sa môže negatívne prejaviť na zdraví. Najviac trpia kĺby a chrbtica. Práve ťažkosti s chrbticou sú tie zdravotné problémy, ktoré trápia časť záhradkárov. Mnohým by sa dalo predísť.

Záhradkárčenie je v princípe sezónna aktivita.

Najviac sa pracuje na jar a v lete. Menej na jeseň, v zime práce vo väčšine ustávajú. Štartujú znovu s príchodom jari. A v tom býva niekedy problém. Športovec trénuje aj v zime. Záhradkár odpočíva. Po niekoľkých mesiacoch nečinnosti začína na jar v záhrade znovu pracovať. Práce je veľa, nasadenie je často vysoké. Rýľovanie, obrábanie, sadenie, ťahanie, či dvíhanie bremien. Chrbtica dostáva často poriadne zabrať. Nebýva vždy dostatočne pripravená. Záhradkár sa na jar vrhne do práce. Plný nadšenia a chuti. No, nie vždy dobre pripravený. Po pár dňoch sa objavujú bolesti chrbta..

Rozumný záhradkár by nemal zabudnúť na pravidelný odpočinok.

Na rozdiel od športu, v záhrade nejde o súťaž. Ide hlavne o radosť a dobrý pocit. K tomu patrí i odpočinok. Odpočinie si celé telo i chrbtica. Stačí i krátke natiahnutie rúk. Hrabanie a okopávanie sú pre chrbticu pomerne rizikové činnosti. Chrbtica sa naťahuje dopredu a dozadu. Táto činnosť je rytmická a opakovaná. Záhradkár sa často pozabudne a neuvedomí si prebiehajúci nápor na dolnú časť chrbtice.

Záhradkár by sa mal celý rok udržiavať v dobrej fyzickej výkonnosti.

To je základný predpoklad úspechu a najlepšia prevencia pred zdravotnými ťažkosťami. Najväčšou hrozbou pri práci v záhrade je nadmerné zohýbanie. Niekedy až niekoľkohodinové. To môže byť problém. Telo by malo byť silné, ohybné a rozohriate. Minimálne sa treba dôkladne rozcvičiť naťahovacími cvikmi. Pozor na dlhodobé zohýbanie. Môže vyvolať nemalé ťažkosti. Predovšetkým v kombinácii s chladom, či spoteným chrbátom.

Záhradkár často manipuluje s bremenami.

Je to logické. Musí sem-tam niečo preniesť. Prenášanie bremien znamená naťahovanie a dvíhanie. Chrbtica dostáva zabrať. Dôležité je udržiavať chrbticu vo vzpriamenej polohe. V každom prípade si manipulácia s bremenami vyžaduje istú opatrnosť a zdržanlivosť. Prudké zdvihnutie bremena môže znamenať náhle zlyhanie chrbtice a bolesti na pár týždňov. To je nepríjemná komplikácia. Zvlášť pre záhradkára. Jarné práce sa odkladajú na neurčito..

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.