Chrbtica a automobilizmus

Automobilizmus významne ovplyvňuje život celej západnej civilizácie.

Môžeme smelo povedať, že žijeme v dobe automobilizmu. Auto sa stalo takmer základnou a neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Niet pomaly rodiny, ktorá by nevlastnila auto, Či už nové a moderné, alebo staršie a ojazdené. Mnohé rodiny vlastnia dokonca i viac týchto plechových tátošov.

Auto sa stalo integrálnou súčasťou nášho života.

So všetkými dôsledkami. Pozitívnymi i negatívnymi. Auto šetrí čas a zvyšuje pohodlie. Samozrejme je i nenásytných požieračom peňazí. Benzín, nafta, poistky, opravy, administratívne poplatky.. Obrovskú ekologickú záťaž pre našu planétu. Milióny áut skonzumujú gigantické množstvo fosílnych palív a do ovzdušia vypustia milióny ton exhalátov.

Autá zmenili náš spôsob života a mali významný vplyv na naše zdravie.

Veľkú časť nášho života dnes trávime práve v aute. Jazdíme do práce, do obchodu, na dovolenky, k lekárovi. Vozíme deti do školy, vozíme nákupy, chodíme na výlety. Kabína auta sa stala zároveň naša obývačka, či pracovňa. Pre niektorých i spálňa.. Autá zmenili náš spôsob života. Život bez auta si mnohí už nevedia ani predstaviť.

Auto znamená pohodlie.

To predovšetkým. No, je to i trochu zradné. Všetko, čo je v aute je prispôsobené našim potrebám a predovšetkým nášmu pohodliu. V tom sa výrobcovia predháňajú. Môžeme riadiť, trúbiť, ovládať volant a zatvárať dvere bez toho, aby sme sa museli pohnúť zo sedadla. Všetky úkony len s minimálnym pohybom. Tento stereotyp veľmi škodí našej chrbtici. Chrbtica je v neprirodzenej polohe. Následkom býva napätie svalstva a dysbalancia svalov. Do šoférovania zapájame ruky i nohy. Ruky držíme na volante, aby sme mohli ovládať vozidlo. Spoliehame sa na silné zovretie rúk na volante. Následkom je zhoršenie prekrvenia a svalové napätie horných končatín, ktoré sa prenáša i na chrbtové svalstvo. Horné časti chrbta tuhnú a po čase sa objavujú bolesti. Pri šoférovaní dochádza k permanentnému zaťaženiu oboch dolných končatín. Naťahujeme nohy a stláčame, brzdu, spojku i plyn. Pohyb nôh nie je synergický. Raz stláčame viac jednou, raz druhou. Záťaž sa prenáša priamo na bedrové kĺby a chrbtica sa otáča na stranu. Nohy začnú po čase bolieť i tŕpnuť. Chrbtové svalstvo začína tuhnúť.

Automobilizmus je realita, zostáva len prevencia.

Jazde na aute sa väčšina z nás nevyhne. No mali by sme sa snažiť vyhnúť potenciálnym zdravotným problémom. Začnime prestávkami. Robme si pravidelné prestávky počas dlhšej jazdy autom. Zastavme, prejdime pár krokov, ponaťahujeme naše telo a našu chrbticu. Nenaháňajme len čas, vystúpme z auta a dajme si krátku pauzu. Zastavme na pumpe, sami sa natankujme, prejdime okolo auta a skontrolujme pneumatiky. Umyme si okná a vynesme smeti z kabíny. Pá rezkých pohybov a telo sa rozhýbe a prekrví. S ním i svalstvo a chrbtica. I počas jazdy sa snažme trochu pohnúť v sedadle. Prenesme váhu z jednej strany na druhú. Podsadzujme panvu a trochu sa sem-tam nadvihnime. Dolné partie tela sa tak lepšie prekrvia. Peňaženku a iné predmety vyberme radšej z vreciek. Môže to negatívne ovplyvniť pohyb panvy a dolnej časti chrbtice.

Auto si vyberajme nielen emóciami, ale i rozumom.

Vyberajme si vhodný typ auta. Taký, ktorá nás naozaj sedí. Neorientujme sa len vonkajším vzhľadom, farbou, či prestížou. Vyskúšajme si, či nám naozaj vyhovuje. Či dokážeme pohodlne nastupovať i vystupovať. Vyskúšajme si sedadlo, či nám dobre vyhovuje. Sedadlo by malo byť anatomické, pevné a dobre profilované. Pohodlné a dobre polohovateľné. Dobrou radou je urobiť si krátku skúšobnú jazdu. Tá veľa napovie. Auto by malo spĺňať individuálne a zdravotné kritériá. Teda ! Viac rozumu a zodpovednosti a menej emócií !

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.