Zimná nálada

Keď hovoríme o zime, predstavíme si súvislú snehovú pokrývku a mrazíky za našimi oknami.

Taký je romantický obraz zimy. Spojený s Vianocami, Novým rokom a lyžovačkami. Niekedy nás pani Zima zaskočí trochu zmäteným obrazom. Kolísaním teplôt, výkyvmi počasia, náhlymi otepleniami a absenciou snehu. Príroda má vlastné zákony. Povinnosťou človeka je ich rešpektovať a s pokorou prijímať.

Súčasné globálne klimatické zmeny sa nevyhýbajú ani zime.

Typické pre zimné obdobie je fakt, že tma trvá niekedy až dve tretiny dňa. Spánok vylučuje veľa spánkového hormónu, ktorý sa nazýva melatonín. Človek má tendenciu viac spať a oddychovať. Podvedome sa vyhýba pobytu v mraze a tme. Ako plynie zima, dni sa začínajú postupne predlžovať. Hoci pomaly, ale predsa predlžovať. Pribúdajú slnečné chvíle. Mrazivé počasie trvá pritom niekedy až do jari.

V zime je prirodzene zvýšená potreba spánku a oddychu.

Nezabúdajme na pohyb. Imunitný systém potrebuje na udržanie svojej odolnosti trvalú a systematickú stimuláciu pohybom. Platí pravidlo: cvičiť menej intenzívne ako v iných obdobiach roka, ale viac pravidelne ! Predovšetkým pohyb na čerstvom zimnom vzduchu je to pravé. Pravé orechové a nenahraditeľné. Využívajme teda každú príležitosť. Pohyb pomáha prekonávať únavu. Zrýchľuje a zlepšuje myslenie. Spánok je výdatnejší a kvalitnejší.

Otužovanie v zimných mesiacoch je účinné preventívne opatrenie pred vírusmi a baktériami, ktoré v zime ohrozujú zdravie.

Výborným prostriedkom na otužovanie je pravidelná návšteva sauny. Potením sa vylučujú toxické látky z organizmu. Telo sa otužuje a posilňuje. Stimuluje sa imunitný systém. Sauna je zároveň príjemným zážitkom.

Počas zimy nezabúdajme na správne obliekanie.

Podľa vonkajšej teploty prispôsobme počet vrstiev nášho oblečenia. Voľme oblečenie, ktoré reguluje teplotu a dobre udržuje teplo. Vlna a hodváb majú správne fyzikálne vlastnosti, ktoré vyžaduje dobré zimné oblečenie. Zimná obuv musí byť odolná voči vode. Vlhké nohy sú vstupnou bránou pre ochorenia. Pokožka je v zime vystavená zvýšeným účinkom chladu, mrazu a nepriaznivých vplyvov kúrenia. Suchý a prehriaty vzduch v prekúrených miestnostiach dáva pokožke poriadne zabrať. Dostatočná vlhkosť a optimálna teplota vzduchu sú dôležité. Zima je nádherné a neopakovateľné ročné obdobie. Dlhé zimné večery a mrazivé noci sú ako stvorené pre výdatný oddych a dlhý spánok.

Zima je prirodzeným obdobím pre oddych a relaxáciu.

Už naši predkovia vedeli, že po ťažkom a namáhavom roku práce na poliach, alebo v lese, znovu príde zima. Vtedy treba načerpať silu a energiu do ďalšieho roka. Vychutnávajme si zimu vo všetkých jej krásach a vnímajme všetkými zmyslami jej čaro a poéziu. Zima prináša svoje kúzla a radosti. Prežívajme ju s radosťou, ale nezabúdajme na rozum.

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.