Stres a výber potravín

Ľudský organizmus reaguje na vzniknuté stresové situácie.

Zvýši sa naša aktivita a pohotovosť. Ak stres trvá krátko, telo sa s ním dokáže bez problémov vyrovnať. Po odznení stresu nastáva fáza útlmu a hormonálne vyrovnanie (pôsobenie adrenalínu vystrieda noradrenalín). Problém nastáva pri dlhodobom strese, ktorý zbavuje telo vitamínov, minerálov a ďalších živín. Oslabuje funkciu tráviaceho systému a spomaľuje látkovú výmenu, čo vedie k priberaniu. Zároveň sa dlhodobo uvoľňujú do krvného obehu toxické látky, čím spôsobuje únavu a podráždenosť.

Stres je prejavom adaptácie na záťažové situácie !

Niektorí ľudia majú geneticky lepšiu schopnosť vyrovnať sa so stresom, iní sa dokážu postupne vytrénovať. Doba, v ktorej žijeme nám stresových situácií naozaj dopraje. Správna voľba potravín môže byť významnou mierou nápomocná. Môžeme si zvoliť menej stresujúcich potravín a viac tých potravín, ktoré organizmus vedia utlmiť a priviesť do rovnováhy.

Vyvážená strava je kľúčová pre udržanie zdravia a zvládanie stresu.

 

Stresujúce potraviny :

Niektoré potraviny a nápoje fungujú ako silné stimulátory a môžu byť priamou príčinou stresu. Takáto stimulácia môže nadmerne zaťažiť pečeň, rozhádzať hladinu krvného cukru a byť dlhodobo škodlivá.

alkohol je hlavnou príčinou stresu. Stimuluje sekréciu adrenalínu, stresového hormónu nadobličiek, zaťažuje pečeň a telo toxickými látkami, vyvoláva nervozitu a nespavosť,

kofeín v káve, čiernom čaji, čokoláde, energetických nápojoch. Jeho nadmerná konzumácia pôsobí na organizmus ako dlhodobý stres, zaťažuje nadobličky a spôsobuje nárast hmotnosti.

sladké a slané jedlá

tučné jedlá, priemyslovo spracované a rafinované potraviny, konzervačné látky

Tieto potraviny majú málo živín a veľa kalórií. Organizmus musí vynaložiť veľa úsilia, aby ich spracoval. Navyše spotrebuje svoje vlastné vitamíny, minerály a enzýmy, ktoré čerpá zo zásob.

-mliečne výrobky, margaríny, sú ťažko strávitelné

korenené jedlá dráždia žalúdočnú sliznicu

 

Potraviny proti stresu :

Nadprodukcia adrenalínu môže viesť k nedostatku živín a vyčerpanosti nadobličiek. Môže to viesť k zníženej tolerancii stresu, chronickej únave a úzkosti.

Konzumácia vhodných potravín bohatých na živiny je tu obzvlášť dôležitá.

nelúpaná ryža– pomaly sa vstrebávajúce uhľohydráty sú trvalejšou zásobou energie

zelenina obzvlášť napríklad kel, uhorky, cesnak, avokádo, rapíkatý (stonkový) zeler

ovocie napríklad čučoriedky, jahody, maliny sú zdrojom vitamínu C a mangánu

morské riasy, nápoj z mladého jačmeňa – posilňujú pečeň, podporujú detoxikáciu

mandle, slnečnicové semienka, sezam –sú bohaté na horčík, zinok, draslík a vitamíny skupiny B, ktoré sú dôležité pre správnu funkciu nadobličiek. Počas stresu ich zásoby prudko klesajú.

Vhodné proti stresu sú bylinkové čaje počas dňa aj pred spaním napríklad medovka, trezalka, harmanček a niektoré iné.

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.