Zdravá výživa

Strava a voda sú základným a nenahraditeľným palivom pre fungovanie ľudského organizmu.

Naša strava je zmesou živín, ktoré predstavujú základný prostriedok na činnosť ľudského tela a jednotlivých orgánov. V ľudskom organizme prebiehajú v každej sekunde tisíce metabolických procesov a chemických reakcií. Ľudský organizmus je dynamický systém. Stabilita, efektívnosť a funkcia všetkých procesov je závislá od prísunu vody a potravín. Potraviny sa líšia. Zložením, kvalitatívnymi vlastnosťami a nutričnými hodnotami. Dôležité sú stravovacie návyky, kombinácie jedla a striedmosť pri konzumácii.

Odborníci hovoria o takzvanom potravinovom kruhu.

V tomto kruhu sú zaradené všetky druhy potravín, ktoré sa štandardne nachádzajú v našom jedálnom lístku. Uvedieme len jednoduchý a schematický prehľad. Významnou zložkou nášho jedálneho lístka tvoria potraviny s obsahom škrobu. Konzumujú sa vo vysokých dávkach. Chlieb, cestoviny, zemiaky a obilniny. Základ vyváženej stravy. Obsahujú dôležité vlákniny a mali by tvoriť viac ako polovicu zo všetkých  konzumovaných potravín.

Ovocie a zelenina.

Dôležitá súčasť nášho zdravého jedálneho lístka. V našich podmienkach pomerne zanedbávaná. V stredomorských krajinách je základom jedálneho lístka. V našich zemepisných šírkach nie je vo väčšine rodín konzumácia ovocia a zeleniny na dostatočnej úrovni. Istým problémom môže byť sezónnosť, dostupnosť i cena.

Mliečne výrobky.

Vhodné je konzumovať v rozumnom množstve. Významným činiteľom je kvalita a čerstvosť. Pozor na tučné, nekvalitné a skladované mliečne výrobky. Vyberajme starostlivo, akým mliečnym výrobkom dáme prednosť. Potraviny s vysokým obsahom tuku a cukru. Oleje, margaríny,maslo, nátierky,tučné syry, koláče, pochutiny a sladké nápoje. Všetky majú vysoký kalorický obsah. Záťaž pre organizmus. Nadmerná a nekontrolovateľná konzumácia je cestou k nadváhe a obezite. Dnešný jedálny lístok obsahuje vysoký objem týchto potravín. Reklama a ponuka predstavuje výrazný rizikový faktor. Konzumujeme nekontrolované množstvo týchto produktov. Ich zastúpenie v jedálnom lístku býva často neúmerné. Výsledkom je nadváha a zdravotné problémy.

Mäsové výrobky.

Pomerne problémová skupina. Vysoký kalorický obsah, často veľa soli, konzervantov a balastných látok. Rozhoduje množstvo a kvalita. Odborníci odporúčajú konzumovať v rozumnom a obmedzenom množstve. Dávať viac prednosť strukovinám a orechom. To je alternatívny zdroj bielkovín pre organizmus. Rozumné je dávať prednosť potravinám s nižším obsahom tuku. Napríklad zelenine a ovociu.

Potraviny obsahujú niekoľko základných prvkov.

Niektoré sú zdrojom energie. Tuky, proteíny a sacharidy. Okrem nich i látky, ktoré sú nevyhnutné pre správnu funkciu ľudských orgánov. Do organizmu prichádzajú len v malých množstvách. Vitamíny, minerály, stopové prvky, antioxidanty, karotény, alebo flavonoidy. Vlákniny a samozrejme voda. Všetky tieto látky a prvky vytvárajú v organizme vysoko inteligentný a integrovaný chemický a biologický systém s miliónmi na seba nadväzujúcich procesov a krokov, ktoré zabezpečujú funkciu ľudského organizmu. Niektoré procesy poznáme, niektoré tušíme a niektoré zostávajú doteraz neznáme. Ľudský organizmus funguje ako dokonalý, premyslený a integrovaný systém. Ovplyvňujeme ho tým, čo zjeme a vypijeme.

Strom Zdravia 2