Únava a zdroje energie

Veľa ľudí v produktívnom veku dnes trpí nepretržitou únavou.

Fyzická, alebo psychická únava môžu vyústiť do nedostatku energie, vyčerpanosti, prípadne až vyvolať depresiu. Patrí medzi najčastejšie sťažnosti pri návšteve lekára. Ak sa vylúčia organické príčiny ( hormonálne, respiračné, srdcové, cukrovka, chrípka a rôzne infekcie), treba pátrať po možných ďalších príčinách.

Nevhodná strava  môže tiež zapríčiniť chronickú únavu.

Najmä ak pozostáva len z rafinovaných a  spracovaných potravín ( balastu ). Zásoby určitých živín, ktorých zdrojom je rastlinná potrava – čerstvé ovocie a zelenina sa rýchlo vyčerpajú. Káva a čaj síce na chvíľu povzbudia, nevyriešia však problém vyčerpania a základnú príčinu. Naopak, ich prílišná konzumácia chronickú únavu ešte zhoršuje.

Jednoducho pripravená strava rastlinného pôvodu dodáva telu silu a odolnosť.

Odolnosť, ktorú mu neposkytnú ani tie najzložitejšie pokrmy zo živočíšnych zdrojov. Pre maximálny energetický prísun potrebujete do svojej stravy zaradiť najmä potraviny, ktoré podporia metabolizmus a pomáhajú udržať stálu hladinu energie v tele. Najdôležitejšou živinou pre tvorbu energie sú vitamíny zo skupiny B. Ich nedostatok je častou príčinou zníženej funkciu obličiek, ktorá spôsobuje energetické prepady. Medzi ďalšie živiny podporujúce metabolizmus patrí najmä vitamín C, horčík, železo, zinok a koenzým Q10, ktorý je nevyhnutný pre produkciu energie na bunkovej úrovni. Pre organizmus sú najlepšie dostupné a najviac využiteľné ich prírodné a teda rastlinné zdroje.

Prírodné zdroje energie :

čerstvá, najlepšie surová zelenina, hlavne brokolica, špenát, špargla, kapustová zelenina

čerstvé ovocie, najmä marhule, broskyne a hrozno

nelúpaná ryža, strukoviny

klíčky – všetky druhy- naklíčené semená strukovín, alebo obilia. Obsahujú vysokú koncentráciu antioxidantov, ktoré napravujú škody spôsobené voľnými radikálmi. Voľné radikály sú látky, ktoré sa nám vytvárajú v tele, spôsobujú poškodenie buniek a urýchľujú proces starnutia. Klíčky a výhonky sú plné vitamínov, bielkovín, enzýmov a vlákniny. Taktiež sú zdrojom nukleových kyselín RNA a DNA, ktoré sa vyskytujú len v živých bunkách.

zelené potraviny –morské riasy, mladý ovos…viac v osobitnom článku

obilie, najmä ovos – obsahuje vitamíny skupiny B, je nielen plný energetických výživných látok, ale pomáha udržiavať vyrovnanú hladinu energie a krvnej glukózy. Tým zabezpečuje schopnosť sústrediť sa.

orechy, semienka napríklad mandle, slnečnicové alebo ľanové semienka. Sú zdrojom horčíka, železa, zinku, medi, bielkovín a vitamínov skupiny B. Obsahujú veľké množstvo esenciálnych mastných kyselín omega-3 a omega-6. Mastné kyseliny sa zúčastňujú produkcie energie a prenosu kyslíka.

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.