Bielkoviny v potrave

Bielkoviny sú základnou a neoddeliteľnou zložkou našej potravy.

Odborne sa nazývajú proteíny. Spolu s tukmi a sacharidmi sú základnými komponentami každodennej stravy. Proteíny slúžia na stavbu a obnovu buniek. Slúžia na tvorbu enzýmov a hormónov. Proteíny sú základné stavebné látky. Sú základnou stavebnou jednotkou tkanív v ľudskom organizme.

Organizmus si vytvára bielkoviny z aminokyselín.

Kombináciou približne 20 druhov aminokyselín  vznikajú proteíny. 8 druhov aminokyselín získavame zo stravy, sú to takzvané esenciálne aminokyseliny. Zvyšné aminokyseliny si dokáže ľudský organizmus vytvárať sám. Nazývame ich neesenciálne mastné kyseliny. Pri absencii niektorej z esenciálnych aminokyselín viazne syntéza proteínov. Dlhodobým nedostatkom a absenciou esenciálnych mastných kyselín dochádza k poruche funkcie tkanív a orgánov. Zastavuje sa rast a regenerácia tkaniva. Organizmus sa dostáva do katabolizmu. Zastavuje sa rast i funkcia orgánov. Stav je spojený s celkovým úpadkom organizmu, úbytkom fyzických a duševných síl a s tým spojenými zdravotnými ťažkosťami.

Bielkoviny sa nachádzajú vo väčšine potravín.

Pochádzajú zo živočíšnych zdrojov, napríklad z mäsa, mlieka, alebo vajec. Pochádzajú i z rastlinných zdrojov. Z orechov, obilnín, alebo strukovín. Živočíšna strava obsahuje okrem bielkovín i vysoký obsah nasýtených tukov a  málo vlákniny. To je dôvod prečo konzumovať živočíšnu stravu v rozumnom a kontrolovanom množstve. Živočíšna strava často obsahuje veľa soli, balastných látok a konzervantov. Prednosť by mať živočíšna potrava s nižším obsahom nenasýtených tukov. Ryby, divina a nízkotučné mliečne výrobky. Rastlinné zdroje obsahujú vlákninu, vitamíny a menšie množstvo tukov. Proteíny by mali tvoriť 10-15 % denného kalorického príjmu. V prepočte 1.0 až 1.5 gramu na kilogram váhy. Pre ilustráciu, v prípade 80 kilogramového muža je to 80-100 gramov bielkovín na deň.  Nadbytočné proteíny sa spaľujú v podobe energie, alebo sa ukladajú vo forme tuku v tkanivách.

Potreba bielkovín pre jednotlivý ľudský organizmus nie je rovnaká.

Líši sa od človeka k človeku. Líši sa v závislosti od veku, spôsobu života a aktuálneho zdravotného stavu. Športovci a ľudia fyzicky pracujúci majú vyššiu potrebu bielkovín. Potreba stúpa i počas regulovaného  chudnutia. Prebytok proteínov v potrave znamená zvýšenú záťaž na trávenie a metabolizmus. Ľudský organizmus potrebuje bielkoviny. Sú nenahraditeľnou súčasťou života. Zabezpečujú stavbu i funkciu ľudských tkanív. Správna, kontrolovaná a racionálna konzumácia nenahraditeľných bielkovín je jedným zo základov správnej životosprávy.

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.