Ako bojovať s nadváhou

Mnoho ľudí celé roky bojuje so svojou vlastnou váhou.

Nadváha vzniká nerovnováhou medzi príjmom a výdajom energie. Niekedy môžeme mať pocit, že jeme málo, trápi nás neustály pocit hladu, ale napriek tomu priberáme. Ak telo nedostáva, čo k svojmu fungovaniu potrebuje, ak je vaša strava chudobná na živiny, telo si bude pýtať stále viac. Ak nezačneme rozmýšľať, čo vo svojich návykoch zmeniť, nijaká diéta nepomôže. Možno nám chýba len inšpirácia a informácie. Možnosti výberu sú už na našej strane.

Hlavné prekážky chudnutia.

Ak sme sa už veľakrát pokúšali, ale nedarí sa schudnúť, príčin môže byť veľa. Možno zlé stravovacie návyky, pijeme málo tekutín, alebo naopak veľa solíme. Možno máme neovládateľnú chuť na sladké a nadbytočnou konzumáciou sacharidov si spôsobujeme neustálu nerovnováhu hladiny inzulínu v krvi  (najlepším spôsobom ako premôcť cukrovú závislosť je abstinencia – žiadny cukor ani sladkosti po dobu 1 mesiaca). Možno konzumujeme nevhodné potraviny, možno sme si častou konzumáciou tých istých potravín ( hlavne chemicky upravených, priemyselne spracovaných polotovarov ) vypestovali neznášanlivosť k niektorej z nich. Možno nám chýbajú dôležité vitamíny, minerály a enzýmy pre správne trávenie a metabolizmus. Možno máme zníženú funkciu tráviaceho a vylučovacieho systému- žalúdka, čriev, pečene, obličiek, nadobličiek, prípadne zníženú funkciu štítnej žľazy, ktorá reguluje látkovú výmenu v celom tele. Ak pijeme veľa kávy, alkoholu, alebo sme v neustálom strese, práve stres môže normálnu funkciu štítnej žľazy negatívne ovplyvniť.

Ako dosiahnuť úspech pomocou správneho jedla a ako začať ?

nevynechávajme jedlá, jedzme pravidelne, každý deň raňajkujme

jedzme málo a často, stabilnou hladinou krvného cukru znížime chuť na jedlo a na sladké

vyhraďme si čas na jedlo, nejedzme v strese

nezačínajme s redukčnými diétami, diéty spomaľujú funkciu tráviacich enzýmov v tele. Jedzme naopak viac, ale vhodné jedlá.

obmedzme soľ , zamedzíme zadržovanie tekutín

pime dostatok vhodných tekutín najlepšie nesýtenú čistú vodu, bylinné čaje, čerstvé ovocné a zeleninové šťavy, vyraďme alkohol, oslabuje pečeň, základný orgán metabolizmu tukov, stimuluje chuť k jedlu, pivo a víno obsahuje tiež množstvo cukru

ráno pime pohár vlažnej vody s citrónom, podporíme metabolizmus

striedajme jedlá, zredukujme (vyraďte) rafinované, priemyselne spracované potraviny

vyhýbajme sa: rafinovanému cukru( znižuje metabolizmus), kravskému mlieku, syru a mliečnym výrobkom (nahraďte ich obilným, sójovým, alebo ryžovým mliekom), margarínu, bielej múke a výrobkom z nej, nevhodné škodlivé tuky živočíšneho pôvodu nahraďte zdravými.

jedzme zdravé jedlá: čerstvú zeleninu a ovocie, prospešné tuky (rastlinné oleje – ľanový, olivový a iné lisované za studena, surové neslané orechy, semienka, avokádo). Z obilnín sa vyhýbajme pšenici, voľte špaldu, raž, ovos, pohanku, proso, celozrnnú ryžu…). Namiesto bielej pšeničnej múky používajme tvrdozrnnú pšenicu, grahamovú, zemiakovú, ražnú, ovsenú, sójovú, amarantovú. Bielkoviny živočíšneho pôvodu nahraďme strukovinami (okrem bežnej fazule a šošovice veľmi prospešná je sója a výrobky z nej – obsahuje najviac bielkovín a najmenej sacharidov, cícer, tiež menej známa fazuľa adzuki- podporuje funkciu obličiek). Používajme pokiaľ možno čerstvé bylinky a korenie.

užívajme potravinové doplnky. Všetci ľudia s nadváhou trpia nedostatkom základných živín ( enzýmov, aminokyselín, vitamínov, minerálov, vlákniny…), ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu v spaľovaní tukov a metabolizme vôbec. Najlepším zdrojom týchto dôležitých látok sú prírodné zdroje, ktoré vie organizmus lepšie vstrebať a využiť. 

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.