Čo strácame varením?

Surové potraviny sú prirodzeným zdrojom živín, enzýmov, aktívnych vitamínov a  minerálov.

Každou tepelnou úpravou  ich množstvo klesá, pri dlhšom čase a vysokej teplote sa úplne stráca. Až 85% vzácnych živín varením strácame a aktívne enzýmy dokonca celkom likvidujeme.

Enzýmy podliehajú celkovej deštrukcii v potravinách, ktoré prechádza tepelnou úpravou 20 minút nad 40°C.

Bielkoviny sa pri teplotách okolo 200°C poškodzujú a menia na ťažko stráviteľné. Skutočný podiel bielkovín klesá na nepatrné množstvo.

Vitamíny, sa taktiež ničia tepelnou úpravou. Napríklad obsah vitamínu B sa zníži o 50%, thiamín (vitamín B1) sa pri dlhšom varení môže znížiť až o 95%, taktiež kyselina listová o 95%, biotín o 70%, aj vitamínu C varením strácame až 80%. Ak si to prepočítame, varením nám zostane často menej ako 15% vitamínov, ešte nižší obsah bielkovín a nulový prísun enzýmov.

Nadmerná konzumácia tepelne spracovanej stravy oslabuje imunitný a endokrinný systém, ktoré spolu s nervovým systémom regulujú chute a potrebu jedla.

Aj keď sme sa možno práve naobedovali, prijali sme dostatok kalórií, stále nám ale chýbajú potrebné živiny, ktoré v jedle chýbali. Telo si ich bude pýtať a budeme mať chuť na niečo ďalšie a stále viac. Dôsledkom toho môže byť nechcené zvyšovanie hmotnosti, vyčerpanosť a podlomené zdravie.

Nie je dôvod, aby sme zanevreli na varenie !

Svoj prídel živej potravy si môžeme zabezpečiť doplnením varenej potravy o akúkoľvek surovú zložku- zeleninu, ovocie, klíčky, prípadne kvasenú zeleninu. Poskytnú širší výber aktívnych živín a enzýmov, ako ktorýkoľvek iný zdroj potravy. Jedzme kedykoľvek počas dňa viac surových plodín a varené jedlo vyvažujte niečím surovým. Napríklad zeleninovým šalátom, alebo do hotového jedla primiešajte čerstvé bylinky.

Čas varenia a stupeň teploty znížme na minimum.

Namiesto údenia, pečenia, grilovania pri vysokej teplote môžeme uprednostniť prípravu jedla dusením v tlakovom hrnci, alebo varenie na pare v parnom hrnci. Príprava jedla bude trvať oveľa kratšie. Ušetríme nielen množstvo živín, ale aj čas a náklady na energiu. Navyše znížime výrazne počet kalórií, lebo tuk na pečenie nahradíme vodou. Takto si ustrážime aj svoju hmotnosť a vitalitu.

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.