Syndróm odkladania dôležitých úloh

Tento syndróm sa odborne nazýva prokrastinácia.

Nie je to nič výnimočné. Všetci radi odkladáme dôležité a vážne úlohy. Lenže ! Pre mnohých z nás sa to postupne stáva nočnou morou. Radi a často odkladáme dôležité úlohy na neskôr. Ako to robíme ? Najčastejšie tak, že miesto dôležitých úloh robíme niečo iné. Ľahšie a pohodlnejšie. Dôležité veci odkladáme a odsúvame. Vždy si nájdeme niečo, čo nás v tej chvíli zamestná. Len, aby sme nemuseli robiť to, čo je dôležité a podstatné. Napríklad surfujeme na internete, odpovedáme na zdvorilostné maily, či beháme po sociálnych sieťach. Prípadne sa rozhodneme práve v tom čase robiť poriadok v šatníku, či v pivnici.. Akoby to nemohlo počkať, kým budú dôležité úlohy splnené.

Prokrastinácia nie je lenivosť , ani pohodlnosť !

Naopak, často postihuje aktívnych a tvorivých ľudí. Lenivý človek spravidla nerobí nič, pohodlný človek robí všetko s nechuťou. Prokrastinátor spraví veľa práce. Otázkou zostáva, či je to v danom momente tá správna a potrebná činnosť. A tu je problém. Prokrastinátor je aktívny. Len sa vyhýba dôležitým úlohám. Súvisí to úzko s manažmentom času i so systémom priorít a posteriorít. V tom je problém. Silnou stránkou lídrov je schopnosť koncentrácie, schopnosť dobre poznať svoje priority a schopnosť prekonať v danom čase samého seba. Súvisí to úzko s ich cieľavedomosťou a disciplínou.

Prokrastinácia často prináša duševné i telesné ťažkosti.

Odkladanie dôležitých úloh a ich tlačenie pred sebou vytvára v mnohých prípadoch silný stres a tlak. Následkom môže byť depresia i úzkosť. K tomu sa často pridávajú i poruchy spánku, nervozita, či nechuť do jedla. Po čase sa stáva prokrastinácia nepríjemným problémom a častou komplikáciou. Môže vyvrcholiť až nepríjemným krízovým stavom v práci i v súkromí.

Multitasting je robenie viacerých vecí zároveň.

Počet ľudí, ktorí robia veľa vecí naraz stále stúpa. Súvisí to zrejme s nárastom používania internetu a sociálnych sietí. Dôsledkom tohto konania je strata sústredenia a koncentrácie. Nedokážeme sa dobre koncentrovať, ak naraz vykonávame tri-štyri činnosti. Klesá nielen kvalita, ale i efektívnosť týchto činností. Toto chorobou trpia viac ženy ako muži. Povinností je veľa a čas sa nedá natiahnuť. Snažíme sa ho využiť čo najefektívnejšie. Naoko..

Strom Zdravia 2