Konzumácia kávy a kofeinizmus

Smelo môžeme povedať, že káva sa stala naším kultovým nápojom.

Pitie kávy sa stalo súčasťou našej každodennej kultúry. Kultúra pitia kávy má už dlhú a bohatú tradíciu. Tá siaha až do stredoveku. Expanzia tureckých sultánov priniesla do Európy i kultúru pitia tohto výnimočného nápoja. Káva sa rýchlo udomácnila a získala veľkú obľubu. Konzumácia kávy zo storočia na storočie stúpala. V posledných desaťročiach zaznamenala skutočnú konjunktúru. Tak ako sa otváral a približoval svet, tak prichádzali i nové druhy kávy. Nové chute, nové zážitky.. Pestovanie kávy sa stalo dôležitým ekonomickým odvetvím. Krajiny ako Brazília, Kolumbia, či mnohé africké krajiny sa stali veľkými producentmi tejto komodity. Ta, ako rástla produkcia, tak rástol i spracovateľský priemysel. K tomu dobrá reklama a káva ovládla svet..

Káva obsahuje účinnú látku, ktorá sa volá kofeín.

Kofeín neobsahuje len káva. Vysoký obsah kofeínu majú plody guarany. Kofeín sa nachádza i v čaji. No káva je skutočný kozmopolitný nápoj. Dominuje na trhu a je najčastejším zdrojom kofeínu. Okrem kávy v posledných rokoch rýchlo expanduje i spotreba rôznych energetických nápojov s vysokým obsahom kofeínu. Rôzne energetické nápoje sú stále na vzostupe. V mnohých prípadoch sa kombinujú i s kávou, či alkoholom. Tu už vzniká nebezpečný fenomén nadmernej a nekontrolovanej spotreby a kofeínu a jeho kombinácia s inými látkami. Pohybujeme sa v oblasti legálnych stimulancií. Pitie kávy, či energetických nápojov nie je ničím obmedzované. V tom sa skrýva potenciálny problém.

Kofeín podporuje a udržuje bdelosť.

Tento účinok je len momentálny a krátkodobý. To môže pomôcť. Po uplynutí účinkov môže dochádzať k únave, strate koncentrácie, narušeniu spánkových stereotypov, či nervozite. Tieto problémy narastajú priamoúmerne s množstvom spotrebovaného kofeínu. Spotreba kofeínu by mala zostať vždy pod kontrolou. Kofeín sa rýchlo absorbuje z tráviaceho systému. Účinky nastupujú rýchlo, jeho biologický polčas je 3-6 hodín. Kofeín zlepšuje bdelosť a zvyšuje celkovú aktivitu. Prináša pocit sviežosti a eliminuje pocity únavy. Človek sa cíti povzbudený.

Káva a jej účinky na zdravie sú stále predmetom diskusií.

Počuli sme už veľa protichodných názorov. Kladných i záporných. Posudzuje sa účinok kávy na srdcovocievny systém a metabolizmus. Jeho vplyv na dýchanie, krvný tlak, či prekrvenie jednotlivých orgánov.Je to večná téma. Zhoda viac-menej panuje v tom, že striedma konzumácia kávy, to znamená 1-2 kávy denne má pozitívne účinky na organizmus a nepredstavuje významnú záťaž pre jeho fungovanie. Vyššia spotreba prináša so sebou zdravotné riziká.Rozhoduje množstvo vypitej kávy, ale tiež jej sila. Jednotlivé druhy kávy sa líšia nielen svojou chuťou, ale i silou, intenzitou a obsahom kofeínu.

Konzumácia kávy s mierou.

Všetko v živote by malo mať svoju mieru. I konzumácia kávy. Poznáme ľudí, ktorý vypijú denne i 5-7 káv. To predstavuje vysoký prísun kofeínu. To má svoje sprievodné javy. Nervozitu, úzkosť, potenie, nespavosť, či poruchy trávenia. Kofeín stimuluje organizmus, ten je zrýchlený a nadmerne stimulovaný. Kombinácia s energetickými nápojmi môže byť doslova vražedná. Môže vyvolať až akútnu intoxikáciu kofeínom. Tá sa prejavuje vysokým krvným tlakom, tachykardiou, arytmiami, akútnymi poruchami metabolizmu až kŕčovými stavmi. Kofeinizmus v tejto nekontrolovanej podobe predstavuje významné zdravotné riziko.

V živote sa častejšie stretávame s chronickým abúzom kofeínu.

V skratke. Pijeme viac kávy ako treba. Viac a častejšie. Na kávu sme si zvykli, je súčasťou každodenného života. Je súčasťou našich každodenných rituálov. Akosi automaticky. Je to náš každodenný spoločník. Príjemný a chutný spoločník. Na tom nie je samozrejme nič zlé. Dovtedy, pokiaľ to máme pod kontrolou. Normálny konzument dokáže regulovať svoj denný príjem kávy. V prípada závislosti začína problém. Zvyšujú sa dávky, frekvencia pitia a dostavuje sa opakovaná intenzívna túžba po tomto nápoji.

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií z tohto webu na váš email raz do týždňa.
Služba je bezplatná a môžete ju kedykoľvek zrušiť.

 

Strom Zdravia 2

Tento web pripravuje MUDr.Michal Šarafín. Ponuka reklamného priestoru na webe.

Ilustračné obrázky dreamstime.com

Strom zdravia e-mailom

Prihláste si zasielanie zaujímavých informácií na váš email raz do týždňa.

  • Inšpiratívne témy o zdraví.
  • Námety pre lepší životný štýl.
  • Tipy na zaujímavé články.
Zatvoriť toto okno

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Potom každý týždeň dostanete jeden tip.